måndag 16 februari 2009

PÅ KURS MED ASDA




Asda har varit på helgkurs med Sveriges Hundskola. Lär ut liknande Caesar Milan. Vi har ju problem med att Asda skall " på " allt utomhus. Hundar, cyklar, gående, barn etc. Vi ville få hjälp med detta. Varje pass började med teori och ligga stilla och tyst för hundarna. Det var 12 hundar med och som skulle samsas på liten yta. På fredag e m kom Asda in där som ett rykande pärfat!
Det är inte alls roligt. Men Kajsa och Asda gjorde ett kanonjobb hela helgen. Instruktören sa att Asda var helt asocial när det gällde hundar. Hon vet inte hur man gör. Hon fick snusa på alla hundar bakifrån och dom på henne. Gick jättebra. Ett nytt halsband inhandlades. Funkar bra och man behöver inte rycka lika mkt som i ett vanligt stryp. Det var övningar fredag och lördag. Allt gick bättre och bättre. Söndag e m sprang Asda lös tillsammans med K i ridhuset och alla andra hundar var kopplade. Hon brydde sig inte ett dugg om dom. Följde K hela tiden. Till slut sprang ALLA hundar lösa tillsammans och inte ett enda slagsmål el morr. Det var helt fantastiskt att se. MEN ingen sökte upp Asda för lek....Själv sökte hon sig till en liten Jack Russel mest för att lukta på. Fortsättningskurs blir i slutet av mars. Nu gäller det att vara flockledaren och det gör K bättre än jag. Jag måste bättra mig.
Instruktören sa dock inte många vackra ord om vita boxrar. Hon påstod bl a att dom blev uteslutna i kullen, ofta blev aggressiva etc MEN Asda var den absolut bästa vita hon träffat och det finns absolut inget ont i henne. Skönt att höra.

6 kommentarer:

Stickorren sa...

Men så skönt att det gick bra till slut. Hoppas att det fortsätter och bara blir bättre framöver.

Anonym sa...

Jag blir förskräckt när jag hör en instruktör uttrycka sig så okunnigt! Vilken erfarenhet har denna människa av boxer?? Och av hund ö.h.t??? Eftersom hon/han kör Ceasars metoder, bör h*n väl även ha anammat hans filosofi gällande hundar. Har de andra hundarna läst i boxerns rasstandard att vitt inte är önskvärt?? Är det samma sak med en samojed t.ex?? Nä, tror inte det! Vet att det kan vara oerhört svårt, men hänvisa gärna till mig! Förlåt, men jag blev så arg å Asdas vägnar.

Många pussar till Asda och en kram till er andra!

Anonym sa...

Jätteskönt att det kom en kommentar från en människa som vet vad hon pratar om. själv har jag retatmig på detta vansinniga påstående frånen "instruktör" sedan jag läste det första dagen det fanns på sidan,men jag har ju ingen instruktörsutbildning så jag har inte velat lägga mig i.Jag har aldrig hört något så vansinnigt som att dom vita skulle bli uteslutna ur kullen(vad menas med det???)och bli mer aggresiva???I Asdas kull var det fyra vita och två färgade,skulle då dom två färgade utesluta dom fya vita ur kullen,hur skulle det gå till???Jag har ej hört att någon av Asdas vita syskon skulle vara asociala eller aggresiva,har ej hört det om någon annan vit boxer heller och jag har träffat många under de 38 år som vi haft boxer.Ja det blev mycket skrivet, men jag har retat mig på detta så länge.Ett stort tack till Elinor för din kommentar.Dom som får ha dig till instruktör kan skatta sig lyckliga.Många kramar till söta Asda och hennes familj.

Anonym sa...

roligt att det gick så bra:)

när det gäller färg så dras hundar till andra hundar som ser likadana ut. bäst trivs dom med hundar som ser likadana ut. man kan fråga vilken uppfödare som helst om det, att det är ett fenomen som existerar innan valparna ens öppnar ögonen, fråga mig inte hur dom vet, men det är så det funkar.

när jag var och hämtade min senaste hund hos uppfödaren hade dom precis fått en kull med cockerspanelvalpar - och där såg man dom svartvita ligga i en hög, dom svarta i en annan hög, men den lilla bruna stackaren fick inte vara med... den låg helt ensam under dom 5 timmar vi var där. man kan se samma fenomen på vilken hundrastplats som helst. hundar som ser likadana ut dras först till varandra, och leker helst med varandra... nästa val, är hundar som leker på samma sätt, retrievers föredrar helst andra retrievers etc.

samma sak med katter, oftast funkar det bäst med katter som ser likadana ut i färg och päls - dom trivs oftast bättre än när det finns skillnad.

men visst finns det gott om undantag från det här som tur är- som tur är:)

ett välkänt undantag är hundar som blir bästisar med varandra när dom är små - då brukar det funkar jättebra hela livet även om dom är olika, och dom kan också leka väldigt bra med hundar som liknar bästisarna. sedan är det ju också så att en hund som gärna leker med andra, kan leka med vem som helst som också vill leka...

sedan är det ju också det där med signaler. asda har ju inte direkt lekt med andra hundar på länge, så det är klart om hon har en energi som säger annat än "leka", så kanske hundar som kan välja hellre väljer hundar som skickar ut energi som säger "leka"...

det här med signaler är väl en anledning till varför hundar föredrar hundar av samma ras eller åtminstone samma typ - dom signalerar på samma sätt!

när jag skaffade hund fick man ha hunarna lösa i parken som ligger nära där jag bor, det kunde vara så många som upp till 50 hundar som sprang lösa samtidigt. det var aldrig slagsmål eftersom om någon försökta ta sig i ton, utan att ha den platsen i hierarkin fick den sig en snabb tillrättavsning. man såg också hur hundarna flockade in sig i mindre grupper om max 8-10 individer med samma typ av ras, vinthundarna för sig, vallhundarna för sig etc och hur roligt dom hade när dom lekte tillsammans:)

men det verkar som om kajsa och asda är på rätt spår i alla fall:)

jag hoppas verkligen att det med tiden kommer att bli bra!

Anonym sa...

Nu vill jag inte att Asdas hemsida ska bli ett forum och att mina uttalanden påverkar Asdas kurs negativt - kom ihåg att det är mina, inte Asdas matte/-ar!

Tänk på att man som instruktör har auktoritet och bör då veta vad man pratar om.

Boxer är en ras - oavsett färg - som ofta missförstås av andra raser. De är lite av "sociala idioter" som busar först och "hälsar" sedan.

Har haft katter hela livet, liksom boxer (30 år). Inte heller katter av olika färg ratar varandra.

Jag tänker inte skriva mer om detta här för Asdas mattes skull.
Mail: info@hundtjansten.se

Bästa hälsningar
Elinor Lindmark

Linda sa...

Hej Ulla med familj, vet inte om du hört det men Marion har lämnat oss. Hör av dig om du vill ha mer info.. Stor kram Linda med mamma Diva.